keskiviikko 5. tammikuuta 2011

Kirjastonhoitajan kuuma lista.

Menen ihan paiseeseen, jos minulla on kirjoja jonossa odottamassa. Ihastun kirjoihin, ja haluan ahmaista ne saman tien. Mutta sitten jos minulla onkin jo joku toinen, yhtä hyvä kirja kesken ja joudun jättämään löytämäni kirjan jonoon...
No, siinä vaiheessa kun olen saanut edellisen luettua, en ehkä enää haluakaan väkisin lukea sitä kirjaa, minkä hylkäsin jonoon. Plus olen todennäköisesti ihastunut jo viiteen muuhunkin kirjaan.

Ähh!

Nyt olen päättänyt kehittyä tässä asiassa. Suurimmaksi osaksi siksi, että nyt jono on täynnä kirjoja, joita en voi sivuuttaa minkään toisen kirjan takia. Ne on vain pakko lukea orjallisesti läpi. Siispä kunnes saan viimeisen kirjan käteeni, minun on syytä vältellä kirjastoja.

Tämän hetkinen kuuma lista on siis seuraavanlainen:
  • Leo Tolstoi: Anna Karenina. Jostain maagisesta syystä en ole lukenut tätä koskaan aiemmin. Joululomalla vanhempien luona kirja sattui osumaan silmiini ja pyysin sen lainaan äidiltäni. Pakko lukea, pakko.
  • Wilhelm Schmid: Onni - kaikki mitä tulee tietää. Tämän pikkukirjan löysin alennuksesta. Alkuperäinen hinta 28,50 e, minä maksoin siitä tasan 3. Kuitti oli muuten hauskan näköinen: siinä luki tuotteena vain Onni, hinta 3 euroa. Onnellisuutta myydään nyt halvalla!
    Tämänkin kirjan olen jo aloittanut. Todennäköisesti siitä tulee bussikirjani, tai ehkä voisin lukea sen junassa matkalla Loimaalle, minne menen perjantaina. Totta, hyvä idea!
  • Yu Dan: Kiinan viisauden sydän - Mitä Konfutse nyt sanoisi? Ihan mielettömän mielenkiintoinen kirja. Voi tosin olla, että malttamattoman mielenlaatuni takia tämä jää kesken, mutta pakko se on ainakin silmäillä tiiviisti läpi.
  • Elizabeth Gilbert: Eat, pray, love - omaa tietä etsimässä. Tämän olenkin jo maininnut, enkä malttaisi odottaa pääsyä tähän asti. Ja toisaalta kuitenkin maltan. Luulen, että se saattaa istua minulle paremmin hieman keväämmällä. Kirja tuntuu melko täydelliseltä minulle, ja haluan lukea sen oikeana hetkenä. Saattaa myös olla, että hautaan sen kirjahyllyyni ja luen vasta, kun tulee sellainen tunne. Toivottavasti se tunne ei tule minkään tärkeän tentin kanssa samalla viikolla.
  • Pamela Des Barres: Kuumana bändiin - bändärin tunnustukset. Jollain oudolla tavalla tämä maailma kiinnostaa minua ihan valtavasti. Lähinnä koska musiikkibisnes oli niin erilaista kuin nykyään. Ja olihan se muukin elämä hieman toisenlaista... Löysin kirjan tänään käydessämme pikkupojan kanssa kirjastossa. Saattaa olla, että tämä hyppää sittenkin seuraavaksi kirjaksi heti Anna Kareninan jälkeen, koska ahmin sitä jo aika paljon ennen kuin pääsimme edes pois kirjastosta.
  • Siri Hustvedt: Kaikki mitä rakastin. "Älykäs, koskettava romaani New Yorkin taidemaailmasta" sanotaan takasivulla. Kirja vaikuttaa hyvältä, mutta sen verran vakavammalta, että se pitäisi ehkä lukea jo talvella. Kesä on sellaista hömppäkirjallisuuden aikaa, silloin ei pysty tarttumaan mihinkään tällaiseen. Hmm... Ehkä minun täytyy tosiaan vielä miettiä tätä järjestystä.
Mmm. Nytpähän tiedätte, mitä tässä päässä liikkuu.